Hamulce: V-brake, mechaniczne tarczowe czy hydrauliczne

15409 Views 0 Liked

Hamulce: V-brake, mechaniczne tarczowe czy hydrauliczne

Od tego jak szybko się zatrzymamy na rowerze zależy nasze bezpieczeństwo. Nasz czas reakcji pociągnięcia klamki hamulcowej to jedno, zaś to jak szybko i skutecznie zadziała hamulec to drugie. W rowerach wyróżniamy kilka systemów hamowania: torpedo (zwane coaster brake), które znaleźć możemy głównie w rowerach miejskich i dziecięcych oraz hamulce tarczowe i obręczowe. Postaramy się omówić po kolei wszystkie znane.

Torpedo

Aby z niego korzystać musimy mieć w rowerze specjalną piastę tylną, która na ruch łańcuchem do tyłu reaguje blokadą koła. Cechą charakterystyczną jest przykręcona blaszka do tylnych widełek po lewej stronie.

Zalety:

- mawia się o nim: „on się nie kończy”, czyli nie ma tam żadnego rodzaju okładzin, które mogą się skończyć nagle.

- prostota, którą naprawdę ciężko zepsuć

Wady:

- nie współpracuje on z napędami kasetowymi (przerzutki zewnętrzne)

- słaba modulacja hamowania tzn. hamujesz albo jedziesz – ciężko o półśrodki

- koło tylne podczas hamowania na mokrej nawierzchni wpada w poślizg

Hamulce obręczowe

Jak sama nazwa wskazuje hamowanie następuje poprzez blokowanie obręczy. Pośród takich systemów znajdziemy zarówno systemy obsługiwane linką jak i hydrauliką. Najpopularniejszym jest V-brake, który polega na ściskaniu felgi równomiernie z dwóch stron za pośrednictwem dwóch osobnych elementów połączonych ze sobą linką, a odciąganym przez sprężynki.

Drugim systemem są szczęki zwane również dual-pivot, które obejmują koło w całości. Znane są one głównie z rowerów szosowych.

Cantilever to system rzadko spotykany w rowerach codziennych – bardziej w przełajowych. W tym systemie działa ogromna dźwignia na felgę pozwalając zahamować w najbardziej ekstremalnych warunkach. Jednak ten system wymaga włożenia w hamowanie ogromnej siły

Hamulce hydrauliczne szczękowe

W tym przypadku na tle innych wyróżnia się firma Magura, która stworzyła model HS-11, czyli najpłynniej działające hamulce obręczowe.

Zalety hamulców obręczowych:

- prostota obsługi serwisowej – nie trzeba mieć specjalistycznej wiedzy, ani narzędzi by dokonać wymiany
- w każdym krańcu świata bez większego problemu dostaniemy nowe klocki hamulcowe

Wady hamulców obręczowych

- podczas brzydkiej pogody, gdy woda i błoto obklejają nam felgę siła hamowania jest słaba, a prędkość ścierania klocków hamulcowych jest okrutna

- w hamulcach szosowych szerokość rozstawu szczęk hamulcowych wyznacza szerokość opony, którą można użyć

- jeśli będziemy mieli wypadek w postaci lekkiego odkształcenia koła, może się okazać niemożliwa dalsza jazda

- ograniczona precyzja i modulacja hamowania

Hamulce tarczowe

Niezależnie od tego czy pośrednikiem w hamowaniu będzie linka czy płyn, hamulec tarczowy wyróżnia się tym, że w dużym stopniu ma do niego ograniczony dostęp błoto, ponieważ tarcze są przykręcone do piast. Dzięki temu cały bród jaki może przedostać się na felgę, nie ma opcji by w takiej samej ilości trafił na tarczę. Ponadto rozmiar tarczy możemy wybierać i zazwyczaj jest to 160 mm, ale w ekstremalnych przypadkach nawet 203 mm. Tarcze dodatkowo mogą być wyposażone w system chłodzenia, poprzez połączenie aluminium ze stalą oraz wykonanie odpowiedniego systemu otworów. Jednocześnie hamulce tego typu są precyzyjniejsze i pozwalają na duży zakres dozowania siły, przez co łatwiej jest wyczuć rowerzyście kiedy rower zwalnia, a kiedy hamuje w miejscu. Przez fakt, że zaciski hamulca na tarczy mają różną budowę i rozmiar to znajdziemy produkty dwu- i cztero- tłoczkowe, co odpowiada za ilość punktów docisku klocków hamulcowych do tarczy.

Hamulce tarczowe mechaniczne

Znane głównie z tańszych rowerów górskich, ale również bardzo popularnych ostatnimi czasy graveli zwanych też szutrowcami. Rozwiązanie proste, które cenią sobie wszystkie osoby, które mają zamiłowanie do eksploracji dzikich terenów. Linkę hamulcową wymieni się w każdych warunkach pogodowych, a nową dostanie w najdzikszych zakątkach świata – byle był jakikolwiek sklep metalowy etc. Mechanika, o której mowa w nazwie, to wspomniana linka, która tak jak w V-brake pracuje w pancerzu. Tutaj zasadnicza różnica to obszar pracy klocków hamulcowych.

Zalety:

- łatwość naprawy

- prostota obsługi

Wady:

mniejsza precyzja hamowania – w porównaniu z hydrauliką

- trudniej dostępne klocki hamulcowe

Hamulce tarczowe hydrauliczne

Obecnie są to najpopularniejsze hamulce w seryjnych rowerach. Wielu je kocha, za to jak płynnie można modulować pracę hamowania i wystarczy użyć jednego palca i niewielkiej siły do zahamowania roweru. Ich ceny sięgają od 150 zł za sztukę do nawet 1500 zł za te z wyższych półek. Czym się one różnią? Wydajnością hamowania tzn. ile razy będzie można zahamować z wysokiej prędkości do zera na jak najkrótszym odcinku; wagą – im lżejsze tym droższe; tym czy pracuje w nich płyn hamulcowy (DOT) czy olej mineralny.

Zalety:

- doskonała płynność pracy
- łatwość hamowania

- szybkość działania

Wady:

- samemu ciężko przeserwisować bez narzędzi
- trudniej dostępne klocki hamulcowe

Leave a comment

Log in to post comments