Napęd jeden na… Czy bez przedniej przerzutki da się jeździć?

1863 Views 0 Liked

Kiedyś w świecie rowerów wszystko było prostsze: jak ktoś miał „składaka” to wiadomo było, że nie ma żadnych przerzutek. Później ta rewolucja zaczęła mnożyć biegi z przodu i z tyłu, tworząc napędy w rowerach, mające masę kombinacji. Wprowadzenie biegów z przodu wiąże się z faktem kontrolowania linii łańcucha. Czym jest owa linia? Łańcuch rowerowy nie powinien być zbyt  skrzywiony podczas pracy – w szczególności pod obciążeniem. Dlatego podczas pedałowania, gdy mamy z przodu wpięty wyższy bieg, nie powinniśmy z niego obsługiwać najniższych biegów na kasecie, ponieważ ta krzywizna wspomnianej linii łańcucha może błyskawicznie zniszczyć nam łańcuch oraz kasetę. Ponadto zdarzyć się może tak, że łańcuch będzie obcierał o przednią przerzutkę, która sama w sobie jest dobrze wyregulowana.

Producenci rowerów, chcąc uprościć obsługę roweru, ale jednocześnie odchudzić go zarówno wagowo jak i wizualnie, już od jakiegoś czasu dają nam szansę wybrania zestawu z jednym blatem z przodu i minimum dziesięcioma biegami z tyłu. Cóż nam, jako użytkownikom to daje? Na pewno prostotę obsługi, ponieważ linia łańcucha jest zaplanowana w układzie korby tak, by na żadnym biegu nie było zbyt dużego skosu. Kolejnym bardzo istotnym elementem jest fakt, że w ten sposób rower staje się naturalnie lżejszy nawet o 800 gramów, bo odpada waga: manetki, linki i pancerza, przerzutki przedniej, dodatkowych zębatek i śrub ich mocujących. Piękno napędu z jednym blatem jest również takie, że gdy chcemy założyć szerszą oponę to w tylnych widełkach zyskujemy dodatkowy prześwit na grubszy bieżnik i dodatkowe miejsce na błoto, które ją będzie oklejało.

Napęd jedynkowy z przodu to także jeszcze większe szanse na modyfikacje roweru w mniejszych kosztach, ponieważ można dokupić różnego rozmiaru zębatkę na przód, w poszukiwaniu absolutu – w tym tzw. owal, czyli owalną zębatkę, która ujednolica wartość mocy płynącą z pedałowania. Dodatkowo ciekawym rozwiązaniem stosowanym przez producentów jest zastosowanie zębatek narrow-wide, które polegają na specjalnie zaprojektowanych zębach naprzemiennie: wąskich i szerokich, które zakleszczają łańcuch na zębatce, by nie groziło mu spadanie.

Napęd pozbawiony przedniej przerzutki ma również swoje wady. Między innymi ciężko znaleźć seryjnie optymalne zestawienie biegów, które będzie nam odpowiadać zarówno do szybkiej jazdy jak i do podjazdów. Albo będziemy kręcili z ogromną kadencją na płaskim, chcąc osiągnąć jeszcze większą prędkość, albo będziemy mieli takie mocne przełożenie, że pod większą górę podjazd będzie ogromnym wyzwaniem. Jednak można sobie z tym poradzić wybierając podczas serwisu albo nowy rozmiar zębatki z przodu – z inna ilością zębów (parametr T przy opisie w katalogach), albo zmienić kasetę, która będzie miała inne zestopniowanie biegów z wariantem na podjazdy.

Leave a comment

Log in to post comments