Boost - czyli krótka historia piasty w MTB

1449 Views 0 Liked

W okolicy 2012 roku na rynku rowerów MTB zaistniało pewnego rodzaju zamieszanie, związane z rozmiarami kół, ponieważ pojawiły się w polskich sklepach pierwsze 29er’y. Niektórzy popatrzyli, przejechali się i stwierdzili, że ma to sens, ale będzie znacznie lepiej, gdy koła będą miały poprawioną sztywność, bo przy agresywniejszej jeździe opona obciera się o ramę czy widelec. Skoro nie było innego punktu odniesienia, tylko do koła 26, to wiadomym było, iż zwolennicy “starej szkoły” będą się czegoś czepiać. Tymczasem, producenci głusi na ten lament nie pozostali i w następnym roku pojawiły się koła w rozmiarze 27,5 cala. Ten kolejny rozmiar przyczynił się do skutecznej ofensywy na małe 26 cali i efektem tego już w 2014 roku praktycznie żaden producent nie miał rowerów z małymi kołami do MTB z wyposażeniem, pozwalającym skutecznie ścigać się w zawodach.

Równolegle od 2013 roku popularność zyskiwały tzw. sztywne osie kół. Sztywna oś to nic innego jak tuleja, na której obraca się specjalnie przygotowana piasta: przednia 100 mm o średnicy 15 mm, wkręcana w amortyzator i tylna 142 mm o średnicy 12 mm, wkręcana w ramę. Na jakiś czas kwestie sztywności kół 27,5 i 29 były rozstrzygnięte. Ale jak to bywa w trakcie rewolucji - nic nie trwa zbyt długo. W permanentnym wyścigu zbrojeń, pomiędzy Amerykańskim SRAMem, a Japońskim Shimano gdzie ci pierwsi postawili na dwunastobiegową kasetę Eagle, a ci drudzy na elektryczną zmianę biegów Di2, musiało dojść do dalszej ewolucji w poszukiwaniu absolutu. I tak oto inżynierowie SRAMa i TREKa zebrali się i ustalili kolejny rozmiar szerokości piasty, który ma zapewnić możliwość zmieszczenia kaset dwunastorzędowych w ramie, nie pozbawiając sztywności całego koła. Tak powstał Boost, który z angielskiego przetłumaczyć możemy jako: wzmocnienie, ulepszenie, podbudowanie. Tylne koło ponownie urosło wszerz do 148 mm, a oś pozostała bez zmian. Przednia piasta też przybrała do szerokości 110 mm, by sprostać coraz bardziej wyczynowym możliwościom maszyn, w których odpowiadają za prowadzenie.

http://velonews.pl/uploads/wysiwyg/images/902/3eb9e536/09.png

Zadajecie sobie pytanie, po co te wszystkie zmiany? Wyobraźcie sobie teraz kogoś, kto projektuje koło pod 12 biegów i ma tylko piastę o szerokości 142 mm. Zapewne zastanawiacie się, myśląc: wszystko fajnie, ale jak ja to do ramy zmieszczę? To jedno, ale jak bardzo koło musi stać się asymetryczne w swojej osi, by rower był nadal jednośladem? Jeśli prawy kołnierz piasty przesunę do środka to koło ponownie straci swoją sztywność i przy napędzaniu będzie obijać się w ramie i trzeć oponą od boku do boku w zakrętach. 

http://velonews.pl/uploads/wysiwyg/images/897/aa562676/08.jpg

Przez fakt, że koło 29 bardzo się przyjęło, gdyż polepszyła się znacznie jego percepcja postrzegania przeszkód, zaczęli się mu baczniej przyglądać konstruktorzy wszelkich rowerów na pełnym zawieszeniu, gdzie skok zaczyna się od 160 mm. Teraz światła w laboratoriach inżynierów nadal nie gasną, boo jak Boost w rowerach mniej wyczynowych absolutnie wystarczy, tak środowisko Enduro i Down Hillu poszukuje swojego absolutu i coraz częściej się słyszy o szerokości 157 mm i standardzie super boost DH.

http://velonews.pl/uploads/wysiwyg/images/898/27b3f68e/11.png

Nadzwyczajną zaletą tego nowego standardu w tylnym kole jest poprawienie linii łańcucha, tzn. kaseta o przełożeniach więcej, niż 10 w połączeniu z napędem z jedną tarczą z przodu. Pozwala to producentom znacznie łatwiej osadzić miejsce korby w mufie suportu, dzięki czemu eksploatacja napędów jest mniej bolesna dla naszych kieszeni.

Podsumowując, zmiany musiały przyjść, bo rowery na kole 26 w ramach XL wyglądały pokracznie, a mężczyzna o wzroście 190 cm wyglądał jakby jeździł na takim od 8 roku życia. Do czego te zmiany piast miały prowadzić? Zdecydowanie do poprawy, by wyeliminować choroby wieku dziecięcego. A że w rowerówce sezonowość następuje wraz ze zmianą kalendarza, to taką oto historię przeszły te często pomijane części składowe koła.

Leave a comment

Log in to post comments